Brandvoice

De HAN University of Applied Sciences is een sterk merk. Bij een sterk merk hoort een duidelijke stem: in vaktermen noem je dat een ‘brandvoice’ (‘verbal identity of ‘tone-of-voice').

null

Taalkompas

In het Taalkompas hebben we de stem van de HAN vastgelegd. De brandvoice is er ook in het Engels.

Dit is belangrijk, want hiermee kunnen we onszelf blijven. Tegen wie we ook praten, wat we ook te vertellen hebben.

Alvast een paar taaltips op een rij:

  • Begin gewoon!
  • Schrijf alsof je tegen iemand praat die voor je zit.
  • Schrijven is schrappen (korter is beter).
  • Vermijd werkwoorden als 'worden', 'zullen', 'gaan' en 'kunnen'.
  • Wissel lange zinnen (max 15 woorden) af met korte zinnen.

Uitgangspunten

Schrijf correct Nederlands en raadpleeg in twijfel het Groene Boekje: volg de richtlijnen op woordenlijst.org De richtlijnen geven houvast bij het webschrijven. Wat je ook doet, streef naar consistentie: in ieder geval op je pagina en liefst ook binnen je webomgeving. Wees kort en bondig, bekijk ieder woord, iedere zin, iedere alinea kritisch.

Vragen?

Kom je er niet uit of wil je meer weten over schrijven in de stijl van de HAN? Eindredacteuren HAN denken graag met je mee. Je kunt ze mailen via eindredactie@han.nl. Er is via HAN Academy ook een training Brandvoice beschikbaar voor (nieuwe) medewerkers van de HAN.