Afspraken en werkwijzen
We werken met z'n allen in hetzelfde cms. Om dat in goede banen te leiden, maken we afspraken met elkaar. Bijvoorbeeld over het plaatsen van nieuwe content, of juist over het verwijderen ervan. En hoe maak je een nieuwe opleiding aan? Zo regel je het!
Werken in het cms
Dat regel je in 3 stappen.
Mail je vraag naar eindredactie@han.nl:
- Beschrijf de content die je wilt plaatsen.
- Staat er al iets online over dit onderwerp?
- Wat is je doel?
- Wie is je doelgroep?
- Heb je zelf al een plek in gedachten?
- Wil je meteen een verkorte url aanvragen?
Eindredactie checkt je aanvraag.
Zij hebben het overzicht over de hele site. Misschien past jouw info op een bestaande pagina. Bijvoorbeeld:
- nieuwe projecten: han.nl/onderzoek/projecten
- content over studierichtingen en clusters: han.nl/studeren
- content gericht op bedrijven: han.nl/samenwerken.
Past het onderwerp niet in de huidige websitestructuur, maar is de content wel relevant voor onze doelgroepen? Dan checken ze:
- is het een eenmalige vraag of speelt dit bij alle 14 academies?
- hoe zit het met de vindbaarheid?
- gaat het om tijdelijke of structurele content?
Eindredactie laat jou weten hoe of wat.
Je pagina wordt klaargezet, of we geven aan waar je je content kunt plaatsen. En dan: vullen maar! Geef eindredactie een seintje als je pagina zo goed als klaar is, dan doen we een globale check op je content.
Dat kun je niet zelf doen. Mail ask@han.nl en geef aan om welke pagina het gaat. Vertel ook waarom de pagina verwijderd moet worden en naar welke alternatieve pagina je je bezoekers tijdelijk wilt verwijzen. Kies hiervoor een pagina die zo veel mogelijk lijkt op de verwijderde pagina of zo veel mogelijk met hetzelfde onderwerp te maken heeft. Online Marketing maakt dan een redirect (=verwijzing), zodat bezoekers niet verdwalen op onze site.
De redirect blijft drie maanden live staan, zodat je tijd hebt om links op han.nl naar de verwijderde pagina aan te passen. Doe je dit niet, dan krijgt je bezoeker een foutmelding als de redirect is verlopen.
Online Marketing geeft ook door aan de zoekmachines dat de pagina niet meer getoond moet worden in zoekresultaten.
Vul het formulier in.
Deze gegevens heb je nodig:- de verkorte url zelf
- het doel, waar ga je ‘m voor gebruiken
- tot wanneer online
- een contactpersoon voor deze verkorte url.
Tips voor het formuleren:
Benoem een dienst in plaats van een product
Vermijd afkortingen of jargon
Wees specifiek!
De url begint altijd met: han.nl/… of hanuniversity.com/…Wil je een pagina tijdelijk op onzichtbaar zetten? Kijk dan eerst of dit echt nodig is. Het handigst en meest gebruikvriendelijkst is als je de pagina zichtbaar en up-to-date kunt houden door de content aan te passen.
Kun je de content echt niet aanpassen? En moet de pagina over een tijdje wel weer live?
Volg dan deze stappen, zodat de bezoeker van de site ook happy blijft:- Laat je pagina nog even live staan en bedenk naar welke andere pagina je de gebruiker in de tussentijd wilt sturen (redirect);
- Stuur een mail naar ASK HAN met de URL van de pagina die je onzichtbaar wilt gaan zetten;
- Geef aan naar welke pagina de tijdelijke redirect moet. Online Marketing geeft dan ook een seintje aan Google dat de pagina tijdelijk niet zichtbaar is;
- Zet pas als dit gebeurd is de pagina op onzichtbaar in het cms! Op die manier werkt de redirect en houd je de SEO-waarde. Dit kan niet als de pagina al op onzichtbaar staat.
Nu heb je 2 vliegen in 1 klap geslagen: je gebruiker houdt een plezierige ervaring (geen 'Oeps? Deze pagina bestaat niet' of een inlogscherm) én je pagina behoudt de opgebouwde SEO-waarde!
Wat als je de pagina weer live wilt zetten?
Stuur dan opnieuw een mail naar ASK HAN. De redirect wordt dan verwijderd, Google geïnformeerd en daarna kun jij in Roxen de pagina weer live zetten.Huh, een subdomein, wat is dat? Nou, bijvoorbeeld 'ehrm.han.nl'. In de redactie-praktijk komt het zelden voor dat je een nieuw subdomein nodig hebt. Maar goed, voor het geval dat, zo vraag je 'm aan:
- vermeld het doel;
- voor welke afdeling heb je het subdomein nodig?
- begin- en einddatum van het subdomein.
Mail je aanvraag naar ask@han.nl.
Processen en werkwijzen
Werven voor een nieuwe opleiding
Om aan de slag te gaan met de (online) wervingsactiviteiten voor een opleiding, moeten er een aantal zaken geregeld worden.